Kiekviena diena – galimybė suprasti ir palaikyti
Balandis – autizmo supratimo mėnuo – laikotarpis, skirtas didinti visuomenės informuotumą apie autizmo spektro sutrikimus, skatinti supratimą ir įtrauktį. Šiemet jis sutapo su pavasario pradžia ir Velykų laikotarpiu, tačiau svarbiausias šio mėnesio tikslas išliko – atkreipti dėmesį į autistiškų asmenų patirtis ir jiems kylamus iššūkius.
Šis balandis – pirmas mūsų naujai susibūrusiai darželio bendruomenei. Tai gražus laikas atkreipti dėmesį, dalintis žiniomis ir būti kartu. Tačiau mūsų mažieji draugai, kurių pasaulis kartais atsiveria šiek tiek kitaip, su mumis yra visus dvylika mėnesių. Jų unikalios širdelės plaka mūsų darželio ritmu, jie kartu džiaugiasi žaidimais, mokosi ir auga.
Nors balandžio šventinis šurmulys baigėsi, nepamirškime, kad išskirtinis dėmesys autizmo supratimui yra svarbus visada. Juk autizmo spektro vaikai – tai ne laikinas reiškinys, o nuolatinė mūsų bendruomenės dalis. Jie kartu su mumis piešia spalvotus paveikslėlius, švenčia bendras šventes, stato aukštus bokštus iš kaladėlių ir tyrinėja pasaulį savo ypatingu žvilgsniu. Jų juokas ir ašaros, jų mažos pergalės ir kylantys sunkumai yra mūsų kasdienybė.
![]() |
![]() |
![]() |
Džiaugiamės galėdami pasidalinti, kaip mūsų darželio bendruomenė minėjo šį svarbų mėnesį. Lopšelio-darželio ugdytiniai su mokytojomis paruošė parodėlę „Lietaus vaikai“. Balandžio 2 dieną „Kometų“, „Planetų“ ir „Spinduliukų“ grupių vaikai žiūrėjo spektaklį „Pelėdžiukas ir sapnų mašina“, kurį paruošė „Kometų“ grupės mokytoja Inga Navikienė, mokinio padėjėja Jolita Bernadišienė, mokytojo padėjėja Erika Steponavičienė bei specialioji pedagogė Lina Mušeikienė. Vaidinimas buvo pastatytas pagal lietuvių autoriaus Mariaus Marcinkevičiaus knygą „Pelėdžiukas ir sapnų mašina“. Tai viena pirmųjų grožinės vaikų literatūros knygų Lietuvoje, jaunuosius skaitytojus supažindinanti su asmenimis, turinčiais autizmo spektro sutrikimą. Beje, džiugu, kad knyga „Pelėdžiukas ir sapnų mašina“ šiemet atrinkta į „Nuostabiausių knygų lentyną“ tarptautinėje Bolonijos vaikų knygų mugėje! Ši lentyna – tai specialus ekspozicijos stendas, kuriame pristatomos 100 kruopščiai atrinktų knygų iš viso pasaulio, išsiskiriančių kūrybiškumu, dizainu ar literatūrine verte. Atrinktos knygos dažnai tampa pavyzdžiu leidėjams, kūrėjams ir edukatoriams.
Po spektaklio vyko diskusija su vaikais, kurios metu buvo kalbama apie žmonių įvairovę – skirtingus pomėgius, baimes, elgesio ypatumus. Vaikai buvo skatinami suprasti, kad kiekvienas asmuo yra unikalus, o tarpusavio supratimas, pagarba ir draugiškumas yra būtinos bendruomeniško ir įtraukaus gyvenimo sąlygos. Vėliau visa lopšelio-darželio bendruomenė susirinko įstaigos teritorijoje, kur simboliškai sustojo begalybės ženklo forma – kaip vienybės, supratimo ir palaikymo ženklas autistiškiems vaikams ir jų šeimoms.
Mėnuo baigėsi, laukia kitos šventės ir nauji iššūkiai, patyrimai visiems, ne tik autistiškiems vaikams. Tegul supratimas ir palaikymas lydi autizmo bendruomenę ir jų šeimas ne tik balandį, bet ir kiekvieną dieną.
Tegul mūsų darželio bendruomenė skleidžia supratimo ir šilumos žiedus ištisus metus. Būkime vieningi, palaikykime vieni kitus ir kurkime tokią aplinką, kurioje kiekvienas vaikas jaustųsi mylimas, priimtas ir galėtų išreikšti savo unikalumą. Juk tik būdami kartu galime sukurti tikrąją spalvotų metų paletę!
Lina Mušeikienė
Specialioji pedagogė
Skaitymo svarba ankstyvajame amžiuje
Šiandieniniame sparčiai besivystančiame skaitmeninių technologijų pasaulyje, skaitymo ertmę užgožia ekranai ir programėlės. Tačiau negalime nuvertinti knygų įtakos vaiko raidai. Vaikų skatinimas skaityti ankstyvajame amžiuje sudaro pagrindą mokymuisi, kūrybiškumui, emociniam intelektui. Šiame straipsnyje nagrinėsime įvairiapusę skaitymo naudą, pateiksime praktinius patarimus, kaip ugdyti mažųjų skaitytojų meilę knygoms.
Norint paskatinti vaikus skaityti svarbu išsiaiškinti ir tai, kodėl vaikai nenori skaityti.
- Vaikus dažniausiai vilioja skaitmeninės technologijos ir kitos pramogos.
- Nesusiformavus skaitymo įgūdžiams, tai atsiliepia vyresniame amžiuje, vaikams skaitant kyla stresas ir jie vengia skaitymo.
- Vaikai mano, kad skaityti „nemadinga“.
Ankstyvojo skaitymo privalumai
- Kognityvinis vystymasis
Skaitymas skatina ne tik smegenų vystymąsi, bet ir lavina pažinimo įgūdžius. Skaitant vaikai mokosi pasakoti, gramatinės kalbos, sakinių struktūros ir plečia žodyną. Susidūrimas su įvairiais tekstais skatina kritinį mąstymą ir supratimą, leidžia vaikams užmegzti ryšius tarp idėjų ir koncepcijų. Tyrimais nustatyta, kad ankstyvieji skaitytojai akademiškai lenkia savo bendraamžius, o tai rodo ilgalaikę suvokimo ir pažinimo naudą, kai tampama knygų skaitovu jauname amžiuje.
- Kalbos įgūdžiai
Vaikai, kurie ankstyvajame amžiuje susiduria su knygomis, įgyja geresnius kalbos įgūdžius, platesnį kalbinį žodyną ir gebėjimą kalbėti sudėtingesniais sakiniais. Skaitymas padeda suprasti kalbos niuansus, tokius kaip gramatika ir sintaksė, kurie reikalingi efektyviam bendravimui. Šis kalbinis pagrindas labai svarbus ne tik akademinei sėkmei, bet ir socialinei sąveikai visą gyvenimą.
- Vaizduotė ir kūrybiškumas
Knygos atveria duris vaizduotei ir kūrybiškumui, perkelia vaikus į fantastiškus pasaulius. Pasakojimai ugdo gebėjimą vaizduoti ir kurti, leidžia vaikams mąstyti. Skaitydami apie įvairius personažus ir situacijas, vaikai mokosi empatijos, lavina problemų sprendimo įgūdžius, įgauna skirtingus požiūrius į gyvenimą.
- Emocinis intelektas
Grožinės literatūros skaitymas supažindina vaikus su įvairiomis emocijomis ir situacijomis, padeda geriau suprasti save ir kitus. Vaikai mokosi orientuotis savo ir kitų jausmuose. Emocinis raštingumas svarbus ugdant stiprius tarpasmeninius įgūdžius ir užjaučiančią pasaulėžiūrą.
- Bendravimo galimybės
Skaitymas kartu, tai yra neįkainojama veikla, stiprinanti tėvų ir vaikų ryšį. Ši patirtis ugdo ne tik meilę knygoms, bet ir sukuria ilgalaikius prisiminimus, bei suteikia emocinio saugumo.
Praktiniai patarimai, kaip paskatinti ankstyvąjį skaitymą
- Padėti vaikams pasirinkti tinkamas ir įdomias knygas. Ankstyvajame amžiuje pradėkite nuo paveikslėlių knygų. Supažindinkite vaikus su paveikslėlių knygelėmis, užpildytomis ryškiomis iliustracijomis ir įtraukiančiomis istorijomis. Tokios knygos patraukia vaikų dėmesį ir padeda sukurti kalbos ir pasakojimo pagrindą. Vaikui augant palaipsniui pereikite prie amžių atitinkančių knygų, kad išplėstumėte skaitymo kelionę.
- Sukurti skaitymo rutiną. Sukurkite nuoseklią skaitymo rutiną, pvz.: skaitymas prieš miegą. Skaitymą nutraukite įdomioje siužeto vietoje, tai įskiepis vaikams laukimo ir jaudulio jausmą. O nustatyta rutina padės suprasti, kad skaityti yra svarbu ir malonu.
- Teigiamas pavyzdys. Vaikai dažnai atspindi suaugusiųjų elgesį. Labai svarbu, kad vaikai matytų skaitančius tėvelius. Modeliuodami teigiamą požiūrį į skaitymą, skatinate vaikus ugdyti savo įpročius.
- Interaktyvus skaitymas. Įtraukite vaikus į skaitymo procesą užduodami klausimus, skatindami vaiką nuspėti, kas bus toliau arba aptardami perskaitytą tekstą.
- Skirtingų žanrų parinkimas. Supažindinkite vaikus su įvairiais žanrais: moksline fantastika, fantazija, poezija, pasakomis. Įvairi skaitymo medžiaga sukelia didesnį susidomėjimą ir patenkina skirtingus pageidavimus užtikrinant, kad kiekvienas vaikas ras tai, kas jį sužavės.
- Apsilankymas bibliotekose ir knygynuose. Reguliariai eikite į bibliotekas ar knygynus, todėl skaitymas taps smagi išvyka. Leiskite vaikams tyrinėti lentynas ir pasirinkti juos dominančias knygas. Daugelis bibliotekų (iš jų ir Martyno Mažvydo) vykdo edukacines skaitymo programas, kurios suteikia papildomos motyvacijos ir socialinio bendravimo.
Išvada
Skaitymo ankstyvajame amžiuje pranašumai yra daug daugiau nei skaitymo džiaugsmas. Nuo pažinimo ir kalbos raidos iki emocinio intelekto ir kūrybiškumo – mažųjų skaitytojų meilės knygoms ugdymas sudaro sąlygas mokytis ir augti visą gyvenimą. Teikdami pirmenybę skaitymui ir kurdami palankią aplinką, galime išauginti kartą, kuriai žinios, vaizduotė ir empatija atliks lemiamą vaidmenį.
Taigi, pradedant paveikslėlių knygomis, pasakojimais ar bibliotekos nuotykiais, imkitės veiksmų šiandien, kad įskiepytumėte savo vaikams skaitymo magiją bent po vieną puslapį.
Vilniaus r. Didžiosios Riešės vaikų lopšelio-darželio logopedė
Rima Šuliokė
- Laiku atveskite ir pasiimkite vaiką iš lopšelio-darželio. Lopšelio-darželio darbo laikas: 7:00-18:00.
- Apie vaiko neatvykiną (vėlavimą) į lopšelį-darželį informuokite grupės mokytojas iki 8:30.
- Į lopšelį-darželį atveskite tik sveikus vaikus. Vaikai nepriimami, jei turi užkrečiamųjų ligų ar kitų ūmių sveikatos sutrikimų požymių (karščiuoja, dūsta, skundžiasi skausmu, viduriuoja, vemia, turi nežinomos kilmės bėrimo elementų), taip pat turi utėlių ar glindų.
- Kiekvienais metais laiku atlikite vaikų profilaktinį sveikatos patikrinimą (elektroninis vaiko sveikatos pažymėjimas galioja 1 metus nuo jo užpildymo dienos).
- Pasiėmus vaikus iš lopšelio-darželio žaidimus tęskite už lopšelio-darželio teritorijos.
- Laiku apmokėkite sąskaitą už vaikų maitinimą ir ugdymo reikmių tenkinimą. Mokestis privalo būti apmokėtas iki einamojo mėnesio 25 dienos. Mokėjimą patvirtinantį dokumentą (kvitas, pavedimo kopija) pateikite grupės mokytojai.
- Pasirūpinkite tinkama vaiko apranga ir avalyne. Į lopšelį-darželį vaikai turi būti vedami švarūs, aprengti patogiais ir švariais drabužėliais, grupėje avėti patogią avalynę. Grupėse privaloma turėti atsarginius drabužėlius. Viršutiniai drabužėliai turi būti patogūs ir praktiški, skatinantys rengtis savarankiškai.
- Tėveliai atsakingi už tvarką vaiko spintelėje ir moko vaikus tvarkingai pakabinti rūbelius ryte ir prieš išeinant.
- Lopšelis-darželis neatsako už žaislo, atsinešto iš namų, sugadinimą ar praradimą.
- Privalote pasiimti savo vaiką iš lopšelio-darželio kuo skubiau po to, kai Jums buvo pranešta apie įtariamą Jūsų vaiko ligą ar susižeidimą (bet ne vėliau nei per 3 val.).
- Lopšelyje-darželyje draudžiama vaikams duoti medikamentus, atsinešti vaistų, vitaminų, maisto papildų. Medikamentus leidžiama duoti tik išskirtiniais gydytojo nurodytais atvejais (astma ir pan.).
- Vaikų išvykos už lopšelio-darželio ribų organizuojamos tik su raštišku tėvų (globėjų) sutikimu.
- Konfliktinius klausimus tėvai ir mokytojai turėtų spręsti korektiškai. Kilusius mokytojų ir tėvų nesutarimus rekomenduojama išdiskutuoti iš anksto sutartu laiku ir ne vaikų akivaizdoje. Jei abi pusės neranda korektiško sutarimo – siūloma kreiptis į lopšelio-darželio administraciją.
- Kviečiame aktyviai dalyvauti grupės ir lopšelio-darželio gyvenime – susirinkimuose, šventėse, kituose renginiuose.
- Elektroniniame dienyne reguliariai sekite informaciją, kaip lopšelyje-darželyje sekasi Jūsų vaikui.
- Lankančių lopšelį-darželį ugdytinių tėvai vadovaujasi sutartyje numatytais šalių įsipareigojimais.
Patarimai tėvams, siekiantiems palengvinti vaiko adaptaciją darželyje
Nusiteikite patys būsimiems pasikeitimams Jūsų šeimoje, tvirtai apsispręskite, kad Jūsų vaikas lankys darželį.
Susitaikykite, kad kiekvieną dieną teks ilgesniam laikui išsiskirti su savo vaiku.
Pasitikėkite darželio ugdymo programa, dirbančiais pedagogais ir personalu.
Pabendraukite su panašaus amžiaus vaikų tėveliais, kurių vaikai sėkmingai ir greitai adaptavosi grupėje.
Įsidėmėkite, kad nuo Jūsų požiūrio į darželį priklausys ir Jūsų vaiko nusiteikimas lankyti ugdymo įstaigą.
Žinokite, kad priprasti prie bet kokių pasikeitimų reikia laiko, todėl greitų rezultatų kartais reikia palaukti.
Lydėkite vaiką į darželį tik linksmai nusiteikę.
Palaipsniui pradėkite iš anksto ruošti savo vaiką darželiui:
– Iš anksto aptarkite su vaiku, nuo kada jis pradės lankyti darželį siedami tai, pvz., su pasikeitimais gamtoje (kai nuo medžių nukris lapeliai, ateis ruduo ir pan.). Stebėdamas gamtos pokyčius, vaikas lengviau orientuosis, kada jis eis į darželį, domėsis, ar jau laikas.
– Palaipsniui keiskite vaiko namų režimą priartindami jį prie darželio, pvz., tuo pačiu laiku pietauti, eiti pietų pogulio ir pan.
– Prieš pradedant lankyti darželį, su vaiku trumpai apsilankykite būsimoje grupėje, susipažinkite su aplinka, pedagogais, truputį pažaiskite.
– Jei anksčiau niekada ilgesniam laikui nebuvote su vaiku išsiskyrę, pratinkite jį pabūti kurį laiką su kitu žmogumi (pvz., močiute, kaimyne, drauge ar kt.) dar prieš pradedami leisti į ugdymo įstaigą.
– Prieš palikdami vaiką ilgesniam laikui, nepamirškite su juo atsisveikinti: apkabinti, pabučiuoti, pamojuoti ar kt., būkite linksmai nusiteikę.
– Pasakykite vaikui suprantama forma, kuriam laikui jį paliekate ir kad nūtinai sugrįšite pas jį. Nuteikite, jog viskas bus gerai, kad čia jo laukia nauji draugai ir žaislai.
– Po ilgesnio išsiskyrimo džiaugsmingai pasisveikinkite su vaiku: apkabinkite, pamyluokite, pakalbinkite, drauge pasidžiaukite susitikimu. Taip vaikui parodysite, kad jį labai mylite, skubate pas jį.
Susikurkite Jums priimtiną ėjimo į darželį tradiciją:
– Pasiteiraukite, kokius drabužius vaikas norėtų vilkėti. Vaiko drabužiai turi būti praktiški ir patogūs, kad jis nesivaržydamas galėtų veikti, nebijotų išsitepti.
Jei ruošitės iš anksto vaiko adaptacijai darželyje ir patys būsite tam pasiruošę, kantrūs bei pasitikėsite ir atsižvelgsite į pedagogų patarimus, rekomendacijas, Jūsų vaikas jausis saugiai ir sėkmingai įveiks adaptacijos laikotarpį.